Nagyon vártam már a filmet, mindig is izgalmasnak tartottam a nem ember uralta Föld gondolatát. A könyvet is olvastam valaha régen, és nagyon tetszett. A Tim Burton-féle újragondolását is láttam a témának, és nem tartottam katasztrófának. (Bár mély nyomokat nem hagyott bennem, a hangulata megfogott.) Ebben az előzményfilmben magyarázatot kapunk arra, hogyan is került a bolygó a majmok uralma alá. Spoilerekkel fűszerezett beszámoló következik.
Kíváncsi voltam, mit tudnak a CGI alá tenni, hogy hihető is legyen, és szerencsére nem csalódtam. Egyrészt egyszerű és lineáris a cselekmény, másrészt a filmnek van egy központi eleme: Caesar értelmi és érzelmi fejlődése. Hogy mi vezet végül a lázadáshoz, az mellékes. És azt hiszem, itt van a kutya elásva. Nem egy horda emberszabású rohanja le egyik napról a másikra a békésen éldegélő embereket, hanem egy csapat, aminek szervezője, vezetője és célja van. És ezt, hogy hogyan válnak a majmok intelligenssé, a legérzékletesebben a kulcsfigura szemszögén keresztül lehet bemutatni. A pici Caesar már kiskorában is okosabb, mint egy gyerek, és csak idő kérdése, hogy mikor mond nemet a pórázra, amin elővigyázatos gazdája vezeti.
Lassan bontakozik csak ki a történet, a fiatal kutató Will Rodman (James Franco) új Alzheimer gyógyszere nemcsak gyógyítja az agyat, hanem beteg sejtek hiányában az intelligenciát turbózza fel. Kötelező klisék tömegét kapjuk a film első felében, alzheimeres apa, csajozás aranyos állat segítségével, gyógyult apa, visszaeső apa. Mindezt a helyzet súlyosságának kijáró érzelmes vontatottsággal. És miközben apa leépül, Caesar-t már nem lehet bullshittel etetni a hovatartozását illetően. Infót követel, tudja, hogy valami nincs rendben, és Rodman őszintén el is mondja neki, mi történt az anyjával, hogy került hozzájuk. Nem csoda, ha a majom családtagnak tekinti magát, és megtámadja az öreg Rodmant csesztető szomszédot. Az incidens után egy 'intézetbe' kerül, ahol részben az elnyomás, kiszolgáltatottság, részben pedig a majmok közösségébe való beilleszkedés eltávolítja az emberektől. Hogy ezután mi történik, az már az egyre rafináltabb Caesar-nak és a kísérleti szernek köszönhető. Egy célja van: kiszabadítani a társait a laborokból és állatkertekből, és a szabadba vezetni őket. Érdekesen néz ki egy csimpánz egy mamutfenyőn, de az erdő csak erdő, még ha nem is a dzsungel. Még csak nem is ez a maroknyi csapat okozza az emberek vesztét, de minek mennétek el moziba, ha én itt mindent leírok?
Rengeteg utalás található a filmben a következményekre, ami ugye a 'többi' Majmok bolygója film. Itt találhattok infót: en.wikipedia.org/wiki/Rise_of_the_Planet_of_the_Apes Ebből is látszik, hogy a készítő odafigyeltek arra, hogy be tudják illeszteni a történetet az eredeti univerzumba, amit nagyra értékelek.
Bele lehet persze kötni egy csomó dologba, hogy miért nem lőtték őket halomra? (Nem tudták, és nem is tudták volna elcsípni az összes majmot, amikor azok a híd alatt, tetején, észrevétlenül átjutottak a fegyvereseken.) Hogy lett minden majom hirtelen okos - a majmolás szó ismerős valahonnan? Nincs meg a beszédhez szükséges berendezésük, Caesar mégis megszólal - szuperintelligens lesz, és ennyit ne tudjunk elnézni? Én még mindig azt mondom, hogy szórakozni megyek moziba, nem kukacoskodni, és ez egy jó film volt.
Igazából Caesar a főszereplő, nem James Franco. Bár mindenki jó, az érdem a CGI csapaté és Andy Serkisé. Az ember szereplők csak asszisztálnak, sok karakteren látszik, hogy csak haloványan van körvonalazva, leegyszerűsített, szélsőséges személyiségek. Talán nem baj, hogy ennyire a majmokon van a hangsúly, de az embereket is ki kellett volna dolgozni. Bár azt nem lehet elmondani, hogy a színészek ne tették volna oda magukat, kivéve talán a pénzéhes főnököt alakító David Oyelowo-t, és a harmatgyenge Freida Pinto-t. Az meg, hogy Malfoy Tom Felton gonosz, senkinek nem újdonság, így nem lehet kitörni a skatulyából, szólhatna neki valaki.
A folytatás more than welcome, ha lesz, és tuti, hogy megnézem az előző filmeket is. Voltak jobb filmek is idén nyáron, meg sokkal rosszabbak is, úgyhogy ha nem is a szezon slágere, legalább nem egy újabb képregényhős kel benne életre.
Rupert Wyatt - Subterrain, Menekülők
James Franco - Pókember, Flyboys - Égi lovagok, Ananász expressz, Milk, 127 óra
Andy Serkis - A Gyűrűk Ura trilógia, Hirtelen 30, King Kong, A tökéletes trükk, Tintaszív